Ważny komunikat
Począwszy od dnia 18 kwietnia 2018 r. składanie JEDZ (jednolity europejski dokument zamówienia) jest dopuszczalne jedynie w formie elektronicznej, co oznacza przesłanie oświadczenia podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Z dniem 18 października 2018 r. powyższy wymóg obligatoryjnej formy elektronicznej pod rygorem nieważności, będzie dotyczył wszystkich dokumentów, o których mowa w art. 10a ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych (m.in. ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu).
Z nadejściem powyższych dat, niedopuszczalne będzie złożenie ww. dokumentów w formie pisemnej („papierowej")!
Konieczne staje się zatem wyposażenie osób, składających w toku postępowania o udzielenie zamówienia oświadczenia w imieniu wykonawcy lub podmiotów, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, w kwalifikowany podpis elektroniczny, a także dostosowanie (procedur wewnętrznych i odpowiednie przeszkolenie pracowników dla zapewnienia sprawnego składania ww. dokumentów w toku postępowania o udzielenie zamówienia.
Szczegółowe informacje o sposobie pozyskania usługi kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz warunkach jej użycia można znaleźć na stronach internetowych kwalifikowanych dostawców usług zaufania, których lista znajduje się pod adresem internetowym: http://www.nccert.pl/kontakt.htm.
W każdym prowadzonym postępowaniu zamawiający będzie określał szczegółowe rodzaje, sposób użycia itd., środków komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem których będzie się odbywać komunikacja między zamawiającym a wykonawcą.
Odstępstwo od komunikacji elektronicznej będzie dopuszczalne jedynie wyjątkowo i tylko w zakresie w jakim użycie środków komunikacji elektronicznej jest wyłączone z uwagi na okoliczności wymienione w art. 10c ust 1 pkt 1-6 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W postępowaniach wszczętych i niezakończonych przed 18 kwietnia 2018 r. JEDZ składa się w formie pisemnej albo w postaci elektronicznej, zgodnie z art. 17 ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 1020).
Natomiast w postępowaniach wszczętych począwszy od dnia 18 kwietnia 2018 r. JEDZ sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej, i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.